Elisa Laatikainen, 27.3.2024.
Tekoäly muuttaa yrityksiä maailmanlaajuisesti, ja dynaaminen logistiikan maailma muuttuu niiden mukana. Yksi logistiikan optimoinnin tärkeimmistä elementeistä on reittisuunnittelu, joka voi tehdä merkittävän eron oikea-aikaisten ja tehokkaiden tai kalliiden ja viivästyneiden toimintojen välillä.
Yritysten on nyt panostettava tehokkuuteen varmistaakseen kilpailukykynsä ja markkina-asemansa säilymisen. (1) Juuri tässä tekoäly voi astua kuvaan tarjoten luovia ratkaisuja logistiikan kentän uudelleenmäärittelyyn.
Tekoäly tuo pöytään sen, mihin perinteiset menetelmät eivät pysty – kyvyn analysoida valtavia määriä dataa ja oppia siitä. (2) Ihannetilanteessa hyvin suunniteltu reittioptimointi ei ainoastaan etsi lyhintä reittiä kahden pisteen välillä, vaan ottaa huomioon myös muut muuttujat, kuten ruuhkat, sääolosuhteet ja kysynnän. (3) Reittioptimointia voidaan hyödyntää myös eri reittien välisten yhteyksien löytämisessä, yhdistäen ajoja toisiinsa.
Hyödyntämällä tekoälyn mahdollistamaa kattavaa analyysiä, ehdotetut reitit eivät ole pelkästään optimaalisia, vaan myös tehokkaimpia ja luotettavimpia. Esimerkiksi tuore tutkimus osoitti, että polttoainekulutusta ja päästöjä voitaisiin vähentää jopa 20 % optimoimalla reittejä. (4) Nämä säästöt ovat merkittäviä logistiikan alalla ja vaikuttavat suoraan tulokseen.
Toinen tekoälyn tarjoama etu on ennustavan analytiikan hyödyntäminen toiminnan tehokkuuden ja kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Liikenteen pullonkaulojen ennustamisen lisäksi tekoäly voi tarjota näkemyksiä, jotka mahdollistavat yrityksille toimitustensa ennakoivan suunnittelun ja ajojen optimaalisen kohdentamisen. McKinseyn raportin mukaan ennustava analytiikka voisi vähentää toimintakustannuksia jopa 15 % ja lisätä toimitusten tehokkuutta. (5)
Biilan tekoälypohjainen transformaatio ajoneuvojen logistiikassa Tätä tekoälypohjaista kehitystä vie voimakkaasti eteenpäin Biila, yritys joka tarjoaa autojen siirtopalveluja yksityisasiakkaille ja yrityksille. Maailmassa, jossa auton ostaminen verkosta maan toiselta puolelta on helppoa, Biila yhdistää kysynnän ja tarjonnan tuomalla yhteen autojen siirtopalveluja tarvitsevat ihmiset ja kuljettajat. Biilan menestystarina alkoi vuonna 2008, kun yrityksen perustajat loivat sen muuttaakseen logistiikan toimintatapoja ja siirsivät perinteisen alan alustatalouteen. (6)
Biilan ratkaisu mahdollistaa auton siirtopalvelun tilaamisen helposti muutamalla verkkoklikkaukksella. Biila palvelee asiakkaitaan vuoden jokaisena päivänä siirtäen keskimäärin yli 400 autoa päivässä. Viime vuosina Biila on investoinut vahvasti uraauurtavien digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen.
Eri kumppaneiden kanssa tehtävän yhteistyön lisäksi, joka tähtää huippuluokan ratkaisujen luomiseen tankkauksen ja kuljettajakokemuksen optimoimiseksi, he ovat myös perustaneet yksikön keskittymään tekoälyn hyödyntämiseen logistiikan optimoinnissa. Biilan voimakkaan kasvun ja Ruotsiin laajentumisen myötä tekoälypohjaisten ratkaisujen kehittämisestä kustannustehokkuuden tukemiseksi sekä kuljettajakokemuksen ja sitoutumisen lisäämiseksi on tullut prioriteetti. (6)
Yksi Biila Labsin luomista ratkaisuista on järjestelmä, joka hyödyntää tekoälyä reittien suunnittelussa, ketjuttaen siirtoajot ihanteellisiksi kokonaisuuksiksi. Tämä innovaatio mahdollistaa kuljettajille useiden peräkkäisten matkojen tekemisen, optimoiden matkan pituuden auton toimituskohteesta seuraavaan osoitteeseen. Biilan tavoitteena on myös virtaviivaistaa aikataulutusta, mahdollistaen työpäivän mittaisten ajoketjujen muodostamisen ja palvelun kilpailukyvyn parantamisen. (6)
Biilan yhteistyö Finnish AI Region FAIRin (EDIH) kanssa vie kehitystä eteenpäin FAIRin tarjotessa Biila Labsin kehitystiimille huippuluokan tekoälyosaamista ja resursseja.
Biilan toimitusjohtaja Aapeli Kallunkin mukaan kumpanuus korostaa tekoälyn potentiaalia logistiikan ja toiminnan tehokkuuden parantamisessa koko logistiikka-alalle.
– Yhteistyö FAIRin kanssa on ollut ratkaisevaa, tarjoten asiantuntemusta tekoälystä ja muista teknologioista, mikä on ollut arvokasta kehitys- ja skaalautumispyrkimyksillemme”, hän toteaa.
Biila's application brings together automotive operators and occasional drivers who need to move vehicles on one platform
Haaga-Helian projektiasiantuntija ja Biilan asiakasvastaava Elisa Laatikainen on hänen kanssaan samaa mieltä. Hänen mukaansa FAIR:in laajat resurssit ja kattava asiantuntijaverkosto mahdollistaa monipuolisen tuen tarjoamisen ja kyvyn jalostaa kehitystarpeita niiden ilmaantuessa.
– Tässä yksilöllinen lähestymistapamme pääsee oikeuksiinsa. Luomalla räätälöidyn tiekartan, joka mukautuu heidän nykyiseen tilanteeseensa, pystymme tukemaan Biilaa askel askeleelta, täsmällisesti ja huolellisesti, hän toteaa.
Käännös: Martti Asikainen
Ichoua S., Gendreau M. & Potvin, J. 2007. Planned Route Optimization For Real-Time Vehicle Routing. In Dynamic Fleet Management.
Alahakoon D., Nawaratne R., Xu, Y. et al. Self-Building Artificial Intelligence and Machine Learning to Empower Big Data Analytics in Smart Cities. Inf Syst Front 25, 221–240 (2023).
Wu-Chih H., Hsin-Te W., Hsin-Hung C. & Fan-Hsun T. 2020. Optimal Route Planning System for Logistics Vehicles Based on Artificial Intelligence. Journal of Internet Technology Volume 21 (2020) No.3.
Jovičić N., Bošković G., Vujić G., Jovicic G., Despotovic M., Milovanovic D. & Gordic D. 2011. Route optimization to increase energy efficiency and reduce fuel consumption of communal vehicles. ResearchGate.
McKinsey 2021. Succeeding in the AI supply-chain revolution.
Biila 2024. Available Biila.io.
Finnish AI Region
2022-2025.
Media contacts