Suomalaisfirma valjasti tekoälyn lääkinnällisten laitteiden tutkimusten tueksi - kehitti FAIR:in kanssa työkalun alle neljässä kuukaudessa

Finnish AI Regionin asiakas Clinius Oy kehitti työkalun lääkinnällisten laitteiden tutkimusten tueksi vain neljässä kuukaudessa. FAIR:in asiantuntijat olivat ratkaisevassa roolissa työkalun algoritmeja ja struktuuria suunniteltaessa.

doctor holding tablet in medical setting, showcasing modern healthcare technology and AI assisted diagnosis. scene conveys professionalism and innovation. Healthcare Advancements concept
Kuva: Adobe Stock Photos Teksti: Martti Asikainen

Martti Asikainen, 13.12.2024

Nauha, jossa FAIR:in yhteistyökumppanien logot.

Kliinisten laitetutkimusten ja laatujärjestelmien asiantuntijapalveluita tarjoava Clinius Oy on ottanut merkittävän ensiaskeleen tekoälyn hyödyntämisessä terveysteknologian alalla. Yritys kehitti vain muutamassa kuukaudessa tekoälyä hyödyntävän ohjelmiston, joka tehostaa lääkinnällisten laitteiden tutkimustiedon käsittelyä ja säästää aikaa ihmistyöltä.

Cliniuksen toimitusjohtaja Miikka Maijalan mukaan tekoälyä hyödyntävä työkalu syntyi sisäisestä tarpeesta sekä halusta kehittää kymmenen hengen asiantuntijayritystä. Tutkimusten lähtötiedoiksi vaadittavat kirjallisuuskatsaukset ovat työläitä tehdä, koska tutkimustietokantojen hakulöydöksiä on tyypillisesti satoja, joskus jopa tuhansia yhdessä projektissa. Clinius valjasti tekoälyn tekemään ensiarvion löydetyistä tutkimustuloksista.

– Aikaisemmin asiantuntijamme joutuivat pahimmillaan käymään läpi yli tuhat tieteellistä artikkelia yhtä projektia varten. Nyt tekoäly auttaa meitä suodattamaan valtavasta tietomassasta olennaiset löydökset, hän toteaa tyytyväisenä.

Clinius on esimerkillinen asiakas

Clinius on yksi Finnish AI Regionin monista asiakkaista. Tuen tarjoamisesta vastasivat Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa työskentelevät vanhemmat tutkijat Janne Kauttonen ja Umair Ali Khan, jotka opastivat yritystä ohjelmiston algoritmien ja struktuurin suunnittelussa, kun taas projektiasiantuntija Elisa Laatikainen varmisti sujuvan asiakassuhteen alusta loppuun.

Laatikaisen mukaan Cliniuksen asiakkuus on hyvä esimerkki sujuvasta ja tavoitteellisesta yhteistyöstä. Yrityksellä oli alusta lähtien tarpeen kautta syntynyt ja selkeästi määriteltävissä oleva kehittämiskohde, joka toimi heidän asiakkuutensa pohjana.

– Sen ympärille oli helppo räätälöidä kehittämispolku tukemaan juuri heidän tarpeitaan ja tavoitteitaan, jonka vuoksi työskentely eteni mutkattomasti, ja mahdollisti samalla nopean ja tehokkaan lopputuloksen, hän avaa päättynyttä yhteistyötä.

FAIR:issa jokaista asiakasta kohdellaan yksilöllisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakasvastaavan kanssa tehtävää tarvekartoitusta ja yksilöllisen kehittämispolun luomista, jonka jälkeen yritys kohtautetaan sopivien asiantuntijoiden ja palveluntarjoajien kanssa. Lopputuloksena syntyy liiketoimintaa tehostavia ja älykkäitä ratkaisuja.

Tehokkuus parantaa kilpailukykyä

Cliniuksella on monipuolinen ja laaja asiakaskunta, johon kuuluu sekä yliopistotutkijoita alkuvaiheen ideoineen että monikansallisia yrityksiä, jotka hakevat erikoisosaamista ja tukea kliiniseen tutkimukseen. FAIR:in kanssa luodun tekoälytyökalunsa myötä konsulttiyritys on erinomaisessa asemassa vastaamaan terveysteknologian alan kasvaviin tarpeisiin.

– Pienimmillä asiakkaillamme on vasta idea, joka on yliopiston tutkimuksesta lähtöisin. Suurimmat puolestaan ovat monikansallisia yrityksiä, jotka kaipaavat tiettyä erikoisosaamista ja täydennystä kliiniseen tutkimukseensa, toimitusjohtaja Maijala kuvailee.

Maijalan mukaan EU:n säädökset edellyttävät yhä tarkempaa näyttöä siitä, että lääkinnälliset laitteet toimivat valmistajan väittämällä tavalla ja tuottavat enemmän hyötyä kuin haittaa. Tämä puolestaan vaatii entistä laajempaa selvitystä ja enemmän työtä pieneltä tiimiltä. On selvää, että tekoälyä hyödyntäen yritys kykenee palvelemaan laajempaa asiakaskuntaa tehokkaammin.

–  Uskon, että tulevaisuudessa viranomaiset tulevat vaatimaan entistä kattavampia kirjallisuuskatsauksia. Tekoäly ei korvaa ihmistä, mutta se nopeuttaa työtämme merkittävästi. Sen avulla voimme tehdä laajempia hakuja ilman että kustannukset nousevat kohtuuttomiksi, hän arvioi.

Kipinän sytyttyä yrityksessä on jo suunnitteilla uusia tekoälyhankkeita toiminnan tehostamiseksi. Maijalan mukaan on selvää, että kun asiantuntija voi keskittyä pienempään määrään työtä myös tarkkuus paranee. Cliniuksen kehittämä tekoälytyökalu on toistaiseksi vain sisäisessä käytössä, eikä sitä ole tarkoitus myydä ulkopuolisille tahoille. 

White logo of Finnish AI Region (FAIR EDIH). In is written FAIR - FINNISH AI REGION, EDIH
Euroopan unionin osarahoittama logo

Finnish AI Region
2022-2025.
Medialle