Suomi Euroopan kärkeen – kaksi kolmasosaa yrityksistä käyttää jo tekoälyä

Suomalaisyritysten keskuudessa ChatGPT:n, Clauden, Geminin ja muiden vastaavien suurten kielimallien käyttö on kaikista yleisintä koko EU:n alueella.

Teksti: Martti Asikainen, 10.12.2025 | Kuva: Adobe Stock Photos

Person holding a finnish flag in the snow background

Suomi on noussut Euroopan kärkeen tekoälyn käyttöönotossa. Kaksi kolmasosaa suomalaisyrityksistä käyttää jo ChatGPT:n kaltaisia tekoälytyökaluja, kertoo Euroopan investointipankin uusi tutkimus.

EIP:n vuosittaisessa investointitutkimuksessa 66 prosenttia suomalaisyrityksistä ilmoitti käyttävänsä generatiivista tekoälyä. EU:n keskiarvo on vain 37 prosenttia. Tutkimuksessa haastateltiin noin 13 000 yritystä kaikissa EU-maissa.

Yritykset panostavat uusiin tuotteisiin

Suomalaisyritykset investoivat kunnianhimoisemmin kuin muut eurooppalaiset. Yli puolet suomalaisyrityksistä (56 prosenttia) kehittää tai ottaa käyttöön uusia tuotteita, prosesseja tai palveluita. EU:ssa vastaava luku on vain kolmasosa.

Investointiaktiivisuus on vahvaa. Peräti 96 prosenttia suomalaisyrityksistä investoi vuonna 2025. Tämä on yksi Euroopan korkeimmista luvuista. EU:n keskiarvo on 86 prosenttia.

Euroopan investointipankin varapuheenjohtaja Karl Nehammerin mukaan Suomi nousee esiin Euroopan vahvimpanana generatiivisen tekoälyn käyttäjänä.

— Kaksi kolmasosaa yrityksistä käyttää jo näitä työkaluja toiminnassaan. Maan vahva sitoutuminen innovaatioihin ja digitaaliseen muutokseen on suuri vahvuus sekä Suomelle että koko Euroopalle, hän toteaa tiedotteessa.

Tulevaisuuden näkymät hämärtyneet

Vaikka investoinnit ovat vahvoja, odotukset tulevista investoinneista ovat heikentyneet. Suomalaisyritykset raportoivat kasvavaa epävarmuutta taloudellisesta ja poliittisesta tilanteesta. Sama trendi näkyy kaikkialla Euroopassa.

Rahoituksen saanti aiheuttaa haasteita osalle yrityksistä. Lähes 10 % suomalaisyrityksistä kärsii rahoituksen puutteesta. Tämä on enemmän kuin EU:n keskiarvo, joka on 6,1 %. Tyytymättömyys lainanoton kustannuksiin on myös korkeampaa kuin EU:ssa keskimäärin.

Kansainvälinen kauppa on tärkeää suomalaisyrityksille. Peräti 68 % käy kauppaa maailmanlaajuisesti. Viejille on kuitenkin edelleen esteitä. Maailmanlaajuisesti kauppaa käyvistä yrityksistä 14 % pitää tulleja ja tullimaksuja suurena esteenä. Lisäksi 79 % vientiyrityksistä joutuu noudattamaan erilaisia sääntöjä eri EU-maissa.

Lähes kaikki vähentävät päästöjä

Suomalaisyritykset ovat vahvasti sitoutuneita ilmastotoimiin. Lähes kaikki yritykset kertovat toimivansa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Erityisen paljon investoidaan jätteiden vähentämiseen ja kierrätykseen. 

Peräti 94 % suomalaisyrityksistä panostaa näihin, kun EU:n keskiarvo on 77 %. Energiatehokkuuteen investoi 79 %, kun EU:ssa luku on 67 %. Suomalaisyritykset seuraavat myös omia päästötavoitteitaan aktiivisemmin. Näin tekee 61 % yrityksistä, kun EU:ssa vastaava luku on 47 %.

Tutkimus tarkasteli myös sukupuolten välistä tasa-arvoa yritysten johdoissa. Noin 27 % suomalaisyrityksistä ilmoittaa, että vähintään 40 % ylimmästä johdosta on naisia. 

Tämä on hieman enemmän kuin EU:n keskiarvo, joka on 25 %. Naisten omistama osuus yrityksissä on noussut 13 prosenttiin. Tämä on nyt samalla tasolla EU:n keskiarvon kanssa.

EIP:n investointitutkimuksesta

EIP:n investointitutkimusta on tehty vuosittain vuodesta 2016 lähtien. Se kattaa kaikki 27 EU-maata ja sisältää yrityksiä mikroyrityksistä suuriin yrityksiin. Mukana on teollisuutta, rakentamista, palveluita ja infrastruktuuria.

Tutkimus kerää tietoa yritysten ominaisuuksista, investoinneista, rahoituslähteistä ja haasteista kuten ilmastonmuutoksesta ja digitaalisesta muutoksesta.

White logo of Finnish AI Region (FAIR EDIH). In is written FAIR - FINNISH AI REGION, EDIH
Euroopan unionin osarahoittama logo

Finnish AI Region
2022-2025.
Media contacts